Gøy for og med barn

Leker, aktiviteter og spill inne

Bade: Med ballonger, glowsticks,  eller ballonger,. Eller hva med små tuber med konditorfargerester i som kan bli små vannpistoler, vannperler «orbeez», playdoo ment for vann (apoteket), å fryse små plastdyr i skåler med vann som vil smelte i badekaret eller allverdens med kjøkkenredskaper.

Bilbane eller paradis med maskeringstape: Tegn opp bilbane på gulvet med maskeringstape eller wasitape eller tegn opp et paradis som barna kan hoppe på.

Bilder: Utstyr barnet med et kamera og la det ta bilder av ting og tang.

Blindebukk: En person får bind rundt øynene slik at han ikke ser noe og snurres rundt, dette er blindebukken. De andre deltakerne er helt stille og lister seg rundt. Blindebukken skal forsøke å få tak i en av de andre og gjette hvem det er ved å føle seg fram. Gjetter han riktig er personen han fanget den nye blindebukken.

Bokstav- og ordleker:
Adjektivhistorie: Skriv en historie som har en åpen plass foran alle substantiver (navn på noe eller noen som for eksempel en mann, et fjell eller Kari.) Deretter fylles historien ut ved at alle deltakerne får velge noen adjektiver (beskrivende ord som for eksempel ”runde”, ”skumle”, ”isete” og ”tullete”). Dersom dere Googler «adjektivhistorie» kommer det opp ferdige adjektivhistorier som kan fylles ut, eller du kan teste ut denne.

Flest ord på bestemt bokstav: Skriv alle bokstavene i alfabetet tilfeldige steder på et ark. Kast en liten mynt over arket og se hvilken bokstav mynten lander på. Si så mange ord som mulig på denne bokstaven. Når dere ikke kommer på flere, kaster dere mynten igjen. Variasjon: Som over, men skriv ned ulike kategorier istedenfor bokstaver eksempelvis byer, tegneseriefigurer, dyr, kjendiser.

Bowling i stuen: Fyll seks plastflasker med vann og sett dem i en trekant. Bruk en tennisball som bowlingkule. Kan også bruke dorullhylser istedenfor flasker. Variasjon: Mal flaskene og skriv tall på dem: 10, 20, 30, 40, 50 og 60. Deltakerne får poeng etter hvilke tall som står på flaskene de klarer å velte.

Brev til fremtiden: Skriv brev til hverandre i fremtiden. Skriv utenpå konvolutten når brevet den kan åpnes.

Film: Se en film og spis popcorn

Fortsettelsestegning: Et ark brettes i fire deler på tvers og den første personen tegner et hodet i den øverste ”rubrikken” og små streker over til neste rubrikk som markerer halsen. Hodet brettes bakover slik at det ikke vises. Neste person tegner overkroppen i rubrikk nummer to og små streker ned til rubrikk nummer tre som markerer magen. Her tegnes underkroppen (fra magen til knærne) og små streker ned til siste rubrikk som markerer knærne. I siste rubrikk tegnes leggene og føttene. Når alle fire rubrikkene er tegnet, bretter man ut tegningen.

Dans

Gjemsel: En person holder hendene foran ansiktet og teller til 50 (eller et annet tall), mens resten gjemmer seg. Når vedkommende har talt ferdig roper hun eller han ”den som ikke har gjemt seg nå må stå” før vedkommende begynner å lete. Den som blir funnet først må lete neste gang.

Variasjon: Vinkegjemsel. En person holder hendene foran ansiktet og teller til 50 (eller et annet tall), mens resten gjemmer seg. Når noen som har gjemt seg blir sett, skal den ”som står” bare vinker og gjemme seg selv. Den som ble oppdaget skal lete videre.

Variasjon: Mørkegjemsel med lommelykt enten inne eller ute.

Hinderløype: Lag en innendørs hinderløype ved å krype under bordet, over/under stoler, sikksakk rundt bakeboller, stompe kompen/stupe kråke etc.

Husband: Lag eget husband. Instrumentene kan være alt fra bakeboller, til panner, syltetøyglass med tørkede erter i etc.

 

Huskeleken: Legg ulike gjenstander utover et bord og la barna få se på gjenstandene i ca. ett minutt før de dekkes til med en duk, et håndkle eller lignende. Nå er det om å gjøre å huske flest mulig gjenstander.Variasjon: Etter å ha sett på gjenstandene i ett minutt, snur barna seg bort mens en eller flere gjenstander fjernes. Klarer de å se hva som mangler?

Hviskeleken: En deltaker hvisker et ord eller en setning i øret på sidemannen, han eller hun hvisker det videre til nestemann. Fortsett slik at alle har fått hvisket ordet eller setningen til seg. Sistemann sier det høyt. Er det samme ord eller setning?

Variasjon: Alle deltakerne får tildelt en sammenstiftet bunke med små ark. Like mange ark som det er deltakere. Første runde skriver alle deltakerne et ord på den første siden og sender blokken sin med klokken. Andre runde skal man tegne det som ble skrevet av deltakeren til høyre for seg i første runde. Dette gjøres på side to, før blokken sendes videre med klokken. Fortsett til blokken når ”eieren” og se hva ordet har blitt til.

Hytte under kjøkkenbordet: Lag hytte av kjøkkenbordet. Dekk det til med pledd, laken etc. Laken de kan klippe i? Klipp ut et vindu og en dør. Legg inn puter, lommelykt og en skål med kjeks? Kan også legge en lyslenke inne i hytten. Og hvorfor ikke la barna sover der en natt dersom de ønsker det.

Mer varig variant: Lag en tipi.

Karamellek: Deltakerne ligger på ryggen med en innpakket karamell på pannen. Den som leder leken sier bevegelser som deltakerne må utføre, så er det om å gjøre å gjøre bevegelsen uten at karamellen faller ned. Eksempel på bevegelse er å ta seg på nesen, riste på høyre fot eller ta seg på den ene tåen. Deltakerne ryker ut etterhvert som de mister karamellene sine.

Kindereggaktivitet: Legg lapper med ulike aktiviteter i tomme kinderegg og legg dem i en bolle, la barna trekke et og et egg og gjøre aktiviteten inni egget. Aktivitetene kan blant annet være; Å gå som en krabbe, stompe kompen (stupe kråke), stompe kompen baklengs, froskehopp, høye kneløft og krabbe en runde rundt huset.

Kle seg ut: La barna kle seg ut. Dere kan lage en utkledningskiste med mye gøy som barna kan kle seg ut med.

Lese en bok eller høre på lydbok.

Læring gjennom lek: La barna velge et tema de interesserer seg for, for eksempel dinosaurer, og lær dem om dinosaurer, la dem fargelegge dinosaurer, samle all informasjonen og terningene i en egen dinosaurperm.

Madrass på gulvet: Legg en madrass på gulvet i stuen som barna kan hoppe og leke på.

Papirflykonkurranse: Lag hvert deres papirfly og ha konkurranse om hvilket som flyr lengst.

”Reparere” dupeditter: Har dere en ødelagt radio eller klokke? La de litt større barn få skru den fra hverandre og se hvordan den ser ut inni.

Rosinflytting med sugerør: Del inn i to lag som sitter ovenfor hverandre ved et spisebord. Sett to fat foran hvert av lagene og legg 15 rosiner på det ene fatet, det andre fatet står tomt. Deltakerne får hvert sitt sugerør. Målet er å flytte rosinene fra det ene fatet over på det andre. Når første deltaker på laget er ferdig flytter nestemann dem tilbake med sitt sugerør. Det laget som blir først ferdig vinner.

”Sandkasse”: Lag en innendørs ”sandkasse” ved å fylle en eske med ukokt ris, makaroni, havregryn el. slik at barna kan leke med små gravemaskiner, skjeer, kopper etc. Det kan være lurt å plassere ”sandkassen” oppå et teppe, laken eller lignende som kan ristes ut etterpå.

Sangleker: ”Bjørnen sover”, ”Tommelfinger”, tommelfinger hvor er du?”, ”Bro bro brille”, ”Epler og pærer” eller ”Slå på ring”. Google for å finne teksten.

Skattejakt: Tegn kart eller lag gåter som fører barna til neste ledetråd og gjem noe spennende på endepunktet. Kan også gjemme et visst antall mynter rundt i huset og la barna finne disse.

Skoleken: Legg 10 par med sko i en haug, rot litt rundt i haugen. To barn får bind rundt øynene og skal føle seg fram på skoene for å finne par med sko. Når barnet tror at det har funnet et par, holdes skoene opp og tilskuerne svarer ja eller nei. Det er om å gjøre å finne flest par.

Skyggeteater: Heng opp et lyst laken slik at det er plass til skuespillere og en lampe på den ene siden og til publikum på den andre siden. Skuespillerne står på den ene siden av lakenet med en lampe som lyser på dem bakfra, slik at publikum som sitter på den andre siden av lakenet bare ser skyggene deres.

Spille brettspill

Spillefilm: Lag en spillefilm – sett dere ned ved bordet og bli enige om handling, manus og fordeling av roller. Hvert familiemedlem finner et kostyme som passer sin rolle og så er det bare til å sette i gang. Filming med mobilen funker kjempebra.

Spille på vannglass: Fyll ulike glass med ulik mengde vann. Slå forsiktig på glassene med en spisepinne. Kan også fukte fingen og spille på kanten av glasset ved å dra fingen på glasskanten.

Sprettert: Lag en sprettert og skyt papirkuler på blink

Stolleken: Plasser stoler i to rekker med stolryggene mot hverandre. Det skal være en eller to stoler mindre enn antall deltakere. Musikken styres av en som ikke er med på leken. Når musikken skrus på skal barna gå i ring rundt stolene og når musikken plutselig skrus av er det om å gjøre å finne en stol å sitte seg på. Den eller de som ikke finner seg en stol er ute av leken. Fjern en eller to stoler per omgang. Deltakeren som sitter på den siste stolen vinner.

Variasjon: Kle dere ut og lek stolleken.

Variasjon: Alle sitter i en ring og en hatt sendes rundt. Den som har hatten på hodet når musikken stopper er ute av leken. For de aller minste barna kan det være sårt å ryke ut av leken. Da kan eksempelvis barnet som sitter med hatten når musikken stopper rope ”Hatt”.

Tegneleken: For denne leken må man ha minst to lag. Hvert lag får papir og blyant og blir plassert på hvert sitt sted i rommet slik at de kan snakke lavt til hverandre uten at de andre lagene hører hva som blir sagt. En person leder leken og har laget et visst antall tegneoppgaver, hvor mange avhenger av hvor lenge en vil leke. Oppgavene tilpasses deltakernes alder, men kan være alt fra en tegneseriefigur, et sted, en person i rommet etc.

En deltaker fra hvert lag kommer opp til lederen av spillet og får vite det første ordet, deretter «går» (les: løper) de tilbake til lagene sine for å tegne ordet. Det er om å gjøre for resten av laget å gjette hva som tegnes. Den som tegner har kun lov til å tegne, samt å si ja og nei. Det er ikke lov til å tegne tall eller bokstaver og det er ikke lov til å mime. Den på laget som gjetter riktig løper frem til den som leder leken og får neste ord. Det laget som blir først ferdig med alle ordene vinner.

Teater: La barnet spille teater.

Trylle: Lær noen trylletriks – bare til å se på YouTube

Tyv i laserlabyrint: Fest tråd på kryss og tvers i et rom ved å tape tråden til veggen med maskeringstape (ikke på tapet) og plasser en gjenstand som barna skal komme seg inn og ta med seg ut igjen, uten å komme borti trådene.

Tøysesang: Finn på en tøysesang.

Vann i vasken på kjøkkenet: La barnet stå på en stol eller krakk og leke med vann og såpe i vasken. Variasjon: tilsett noen dråper konditorfarge til vannet.

Quiz: Lag en quiz tilpasset barnas nivå. Ved litt større barn, kan alle i familien bidra til quizen ved å skrive lapper med spørsmål og svar. Google er din venn her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *