Småbarnsforeldre forteller

Christine

Christine Lystrup er 35 år, mamma til Ola på 5,5 år og Eilif på 1,5 år, gift og bor i Bergen. Hun er utdannet sosionom, personlig trener og kostholdsveileder. Christine er grunder og jobber med trening og kosthold for barselmødre og småbarnsmødre gjennom nettsiden ChristineLystrup.no. I dette intervjuet kan du lese om blant annet trening etter fødsel, om å få inn mer aktivitet i hverdagen ved å blant delta i barnas lek, om utetrening på naturens døgnåpne treningssenter, få mange gode tips til friluftsliv med barn, oppskrift på Hulken-smoothie og masse masse mer.

Trening

Har du noen råd til nybakte mødre som vil komme i gang med trening etter graviditet og fødsel?
Ikke begynt for hardt. Begynn med å få kontakt med bekkenbunnsmuskulatur og magemuskler og for eksempel gå på trilleturer eller bæreturer. Etter hvert kan du begynne med styrketrening med egen kroppsvekt før du evt. trapper opp med jogging og etter hvert med løpeturer. Begynn rolig og trapp opp mengde og intensitet etter hvert som du kjenner at det går greit for kroppen. Jeg anbefaler å vente tunge løft og tunge øvelser for kjernen, som for eksempel sit ups, planke, push ups, til magemusklene har begynt å gro sammen og til du kjenner du har kontakt med magemuskulatur. Vent med å løpe til du har kontroll på bekkenbunnsmuskulatur.

Her er infofilm om hvordan komme i gang på en trygg og skånsom måte. Der får du også en treningsøkt du kan begynne med via mail dagen etter registrering.

Har du noen råd til småbarnsforeldre som ønsker å presse trening inn i hverdagen?
Lag deg en kort og effektiv treningsøkt, du får gjort mye på 10-15 minutter. Velg deg for eksempel 4 øvelser: en for ben, en for kjerne, en for rygg og en for bryst. Gjør hver øvelse etter hverandre med 45-60 sek trening og 15-30 sek pause mellom. Ta en liten pause og gjenta til du har gjennomført 3 runder. Da har du fått trent effektivt gjennom hele kroppen på bare 10 min.

Her er en treningsfilm som trener hele kroppen på under 10 minutter.

Jeg bruker også å ta med barna i treningen ved å bruke dem som vekter, hvis de ønsker å være med. Jeg trener også ofte mens barna leker ute i hagen eller når vi er på fjelltur sammen. Her er en video hvor Christine trener med barna.

Tips til hvordan småbarnsforeldre kan øke hverdagsaktiviteten sin?
Vær aktiv sammen med barna. Barna beveger utrolig mye gjennom dagen, og ved å ta del i deres lek vil du også få inn mye mer aktivitet i hverdagen. Jeg anbefaler å bruke naturen mer. Hos oss er det topp stemning å hente barna i barnehagen med en sekk med middag og liggeunderlag oppi. Vi ber gjerne eldstemann om å vise oss vei til et nytt sted hvor vi kan spise middag sammen. Barna vet garantert om fine steder de har gått sammen med barnehagen som vi voksne ikke har vært på før.

Jeg liker også å løpe med barna på lekeplassen, og ta del i barnas lek i stedet for å sitte stille på en benk å se på at de leker. Da får vi inn masse aktivitet.

Du slår et slag for utetrening, hvorfor er du så glad i det?
Det er så utrolig mange fordeler ved å trene ute. Man slipper å bruke tid på å dra til treningssenter og man får treningseffekt i det man går ut av døren. Da sparer man tid man gjerne ikke har så mye av i en travel småbarnsperiode.

Det er utrolig mange helsefordeler bare ved å være aktiv ute i naturen. Vi blir mindre stressa, får mer overskudd, tenker mer positivt og blir mer løsningsorienterte. Dessuten får vi frisk luft, noe mange av oss får altfor lite av i løpet av en dag.

Det finnes utrolig mange muligheter med utetrening. Løpetrening eller gange i fjellet, styrketrening der man bruker egen kroppsvekt eller elementer ute i naturen, svømming i et fint vann, sykkeltrening, klatring og roing. Mulighetene er mange. Dessuten kan man trene når man vil for naturens treningssenter er døgnåpent!

 Utetrening i Bergensregn når gradestokken ligger rundt null, hvordan kler du deg?
Når man skal kle seg for trening ute i ruskevær må man se an hvilken aktivitet man skal gjøre. Det er forskjell på hvordan man kler seg for en styrkeøkt med pauser underveis, en tur til en fjelltopp eller en mer høyintensiv treningsøkt som for eksempel intervaller. Som en generell regel er det greit å fryse litt de første minuttene av treningen, er man varm ved start blir man fort for varm når man begynner å trene.

Selv er jeg fan av et lag med tynt ullundertøy uansett hva man skal trene når det er kaldt og vått ute, så kan man variere hva man har utenpå. Skal man trene styrke eller gå tur med sekk og det er kaldt, kan man kle seg med flere lag slik at man kan regulere underveis og lett ta av et lag dersom man blir for varm. Da kan man også ha med noe tørt i sekken. Ved styrketrening og tur har man gjerne mulighet til å legge inn skiftepauser underveis. På økter som dette er det også supert med pustende regntøy over klærne slik at musklene holder seg varme.

På løpeøkter eller andre mer høyintensive økter er det ofte greit å droppe regntøyet. Her pleier jeg å anbefale et tynt ullundertøy med en løpetights over, eventuelt en skibukse dersom det er kaldt. På overkroppen bruker jeg enten en vindjakke eller softshelljakke avhengig av hvor kaldt det er.

Friluftsliv

Hvordan komme over dørstokkmilen når man skal ha med seg små barn på tur?
Har du små barn anbefaler jeg å planlegge og pakke sekken dagen i forkant. Da slipper du å lete frem turutstyr og lage matpakker mens barna er høyt og lavt. Vil du gjøre det enkelt kan du lage matpakke dagen i forveien og lage kakao samme dag og legge ut på tur. Vil du gjøre det mer avansert kan du for eksempel pakke litt tennved til et bål og lage et måltid over flammene. Hos oss er vafler på tur en stor slager og vi har et eget vaffeljern som vi kan legge i bålet. Pølser i lompe er også en sikker og enkel vinner.

Har du større barn kan du la de få ta del i forberedelsene, 5 åringen hos oss elsker å hjelpe til. Han er med på å lage matpakke, finne frem kopper og foreslå hva vi kan ha med oss i sekken av mat. Barna kan mye mer enn vi tror og det gir mestringsglede å få ta del i forberedelsene.

Hvilken bæremeis bruker du til mini?
Vi har en Bergans lilletind bæremeis.

Middag ute i naturen, hva spiser dere?
Jeg skal innrømme at vi ofte griller pølser, men av og til slår vi på stortromma og har med oss grøt som gjør seg ferdig i noen lag med tepper, pannekaker med bacon som vi steker på bålet, fiskepakker med fisk og grønnsaker i folie som stekes på bål, grillspyd med kjøtt eller fisk og grønnsaker eller mange matbokser med tapasretter som kan spises kaldt. 

Hvordan har ditt forhold til friluftsliv endret seg etter at du fikk barn, hvis det har forandret seg?
Før var vi veldig spontane og dro ut på langtur med lite forberedelsestid. Vi kunne sitte en torsdag og lure på hva vi skulle finne på i helgen, for så å dra til Galdhøpiggen dagen etter. Vi dro ofte på lange og krevende turer som Jostedalsbreen på langs, Skåla opp på randoski eller flere dager på tur på vidda fra hytte til hytte.

Det var litt sjokk å få barn og legge om livsstilen.

Det er ikke like stort rom for de lange turene nå med to små barn. Vi er fortsatt mye ute i naturen, men vi har lagt listen ned for hva som er en bra helg på tur. Nå holder det å gå mellom 10 og 60 minutter med barna, for deretter å leke sammen med dem ute, lage et bål og kaste stein i vannet. Vi er også veldig glad i å sette opp et telt ikke langt hjemmefra eller steder vi kan kjøre til og overnatte en natt. På den måten får vi likevel vært mye sammen ute i naturen, og vi får store turopplevelser hjemme i nærområdet sammen med barna. Jammen flaks at vi har Bergensfjellene, og det fantastiske barnevennlige turområdet i Ervikane ved Os.

Med barna

Hva er det gøyeste du gjør sammen med barna?
Være ute i naturen, alene eller sammen med andre småbarnsfamilier. Hjemme kan det fort bli konflikter om leker mellom barna og vi blir rastløse om vi er inne en hel dag. På tur koser vi oss alltid sammen og barna leker mye mer harmonisk sammen.

Jeg liker også å overnatte i telt alene med ett av barna av gangen, da blir det ordentlig mamma- og sønn kvalitetstid. Da snakker vi om livet, forteller eventyr, ler mye og har det fint sammen.

Å lage mat sammen med barna er også en favoritt. Jeg brenner for å lage gode matvaner, og jeg tror barna blir mer åpne for å smake på all slags mat når de får være med på å lage den selv.

Hva er dine beste aktivitetstips med barna?
La barna planlegge turmålet og vise vei. 5 åringen viser oss ofte til nye perler han har gått med barnehagen som vi aldri har vært på før. Å lage bondegård av steiner og pinner, og dyr av kongler og småpinner er alltid en vinner. I tillegg til klassikerne leke gjemsel, tikken og klatre i trær.

Hulkensmoothie? Deler du oppskriften med oss?
Hulkensmoothie er alle smoothier som er grønne, og grønne smoothier gir oss muskler som Hulken, for i grønne grønnsaker er det ekstra mye muskelvitaminer.

En av favorittene er:
½ avokado
1 banan
2 biter frossen spinat eller 1 god håndfull fersk spinat
1 kiwi
2 ringer med ananas
Saften av ½ lime
Mandelmelk (eller annen melk) og eplejuice til passe konsistens

Egentid

Hvor mye egentid har du og hva fyller du egentiden din med?
Egentid har jeg på dagtid når barna er i barnehage. Jeg begynner ikke på jobb før kl. 9, slik at jeg sniker inn 30 min kaffekos etter at barna er levert i barnehagen. Jeg prøver også å få til en kjapp treningsøkt på dagtid før jeg henter i barnehagen.

I ferier blir det meste av egentiden når barna er lagt. Da liker jeg å roe ned, lage meg noe godt å spise og lese en god bok eller å se en serie med mannen. Er også veldig glad i å få gått en fjelltur alene på kveldstid.

Kjærestetid? Tips til date i heimen og andre steder?
De gangene vi er så heldige at vi får barnevakt pleier vi å gå oss en tur. Ellers prøver vi å lage en god middag eller se en film/serie sammen etter barna er lagt. Vi prøver å sette av litt tid i hverdagen til hverandre. Det tror jeg er viktig når hverdagene er fylt med jobb, barn og fritidsaktiviteter. Det viktigste er kanskje å få til ett fint blikk, et kompliment og en klem i forbifarten. Det får man alltid tid til, selv når hverdagen er travel.

Har du noen «guilty pleasures»?
Mørk sjokolade og smågodt!

Tips

Tips til gode serier?
Jeg liker godt norske serier. Valkyrien. Wisting. Lykkeland. Greyzone

Tips til gode bøker?
Fjellbarna og Hjerteforeldre

Instagramprofiler du ofte titter innom?
@turheidi, @gkstories og @trupsi_food

Forslag til raske barnevennlige middager:
Fiskekaker med søtpotet og grønnsaker
Ovnsbakt laks med quinoa og grønnsaker
Taco!!! Med masse digg topping og fullkornslefser. Bruk gjerne poseklyper til å lukke wrapen med, det er genialt for barna.

Har familien din noen hyggelige tradisjoner?
Når vi skal på ferie skriver vi ned hva alle har lyst til å gjøre på en liste. Så krysser vi av hva vi har gjort. Slik får alle gjort noe av det de vil på ferie. I år står det blant annet å spise is til middag, sove i telt, finne skjell og dra til badeland på planen.

Har du noen tips til reisemål med barn?
Sykkelferie i Danmark, overnatte på DNT hytter nær togbane (Finse er topp) eller ta med telt, gå en liten tur (hurra for Nubben og Ervikane) og overnatte.

Andre ting du tenker at andre småbarnsforeldre kan like å lese om?
Anbefaler boken Hjerteforeldre av John M. Gottman og Johan DeClaire. Den handler om hvordan en kan bygge barns selvtillit og hjelpe dem å vokse sosialt, emosjonelt og intellektuelt.

Dersom noen ønsker å melde seg på utetrening i regi av deg, hvordan går de frem?
Besøk hjemmesiden min og facebooksiden min, eller sed med en mail på christinelystrup@gmail.com. Jeg har også onlinetrening med månedsabonnement slik at man kan trene hjemme i egen stue til videoer der jeg er med deg gjennom hele treningsøkten, med tett oppfølging på Facebook. Det er mulig å melde seg på neste oppstart som er i august.

Les om andre småbarnsforeldre her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *