Småbarnsforeldre forteller

Maja

Maja Skogstad er 30 år, mamma til Frida på 2 år, har en samboer som hun er forlovet med og bor i Sandvika. Hun har en master i samfunnsernæring og sprer kunnskap om mat til barn – blant annet på @barebrabarnemat. Her får du tips om blant annet kjappe sunne middager, hvordan du kan få barna til å spise mer grønnsaker eller til å prøve nye ingredienser, tips til matpakken, kostholdstips til gravide, om å gjøre yoga med kjæresten og masse masse mer.

Matglade barn

Du driver Bare Bra Barnemat sammen med Stine og har kontoen @ernaeringsmamma på instagram, har du tips til enkle sunne middager som hele familien kan spise?

Min kjappe og sunne favoritt er å variere ulike typer wok og blande det med kokosmelk og et glass red curry. Jeg bruker ofte cashewnøtter, brokkoli, paprika, squash, gulrot og ellers tar jeg de grønnsakene jeg trenger å få brukt opp som jeg allerede har i kjøleskapet. Ved siden av varierer jeg mellom ris og quinoa.

Tips til å få barna til å spise mer grønnsaker?

Start tidlig med å gi mange ulike smaker og ulike konsistenser. Det såkalte “smaksvinduet” åpnes fra 4 måneders alder og lukkes gradvis frem mot 18 måneders alder. Når smaksvinduet er åpent er det lettere å få barn til å like ny mat. En fin innstilling er å forberede seg på “motstand” og å være tålmodig – det kan kreve opp mot 15 forsøk før et barn liker en ny smak ifølge BRA-studien. Aldri bruk tvang eller press, men fokuser på hyggelig stemning rundt middagsbordet. Vær en god rollemodell og vis barnet at du også spiser grønnsaker.

Tips til matpakken?

For å gjøre matpakkehverdagen litt lettere liker jeg å ha en noen ferdiglagde retter i store porsjoner i kjøleskapet: for eksempel hummus eller chiapudding. Jeg lagrer også frossen smoothie i fryseren som jeg tar opp om morgenen sånn at det tiner til lunsjtid i barnehagen

Tips til hvordan en kan få barna til å smake på nye ting?

For oss fungerer det å leke – for eksempel at vi “stjeler” maten. Om maten knaser fungerer det også å sette fokus på knaselyden sånn at hun får lyst til å prøve. Vi snakker om fargen, hvordan det smaker og hvor matvaren kommer fra, hva den ligner på. Det gjør vi for å gjøre maten mer kjent og mindre “skummel” å smake på.

Nyttig mat for gravide, hva bør man tenke på?

Folat – jod – selen – B12 – omega- 3. Dette får du blant annet fra grønne bladgrønnsaker, egg, hvit fisk, paranøtter, animalske matvarer, valnøtter og linfrø. Inkluderer du disse matvarene kan du være trygg på at du får i deg de viktigste næringsstoffene for gravide.

Mandelsmør – hvordan lages det og hva bruker du det til?

Først rister du 300 g mandler i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter – da slipper fettet lettere. Deretter moses det med en food processor sammen med 1-2 skjeer kokosfett og litt salt til det blir så mykt som smør.

Mandelsmøret kan brukes i smoothie, som dip til gulrot eller bare som rett av boksen når det trengst som mest (for eksempel rett etter barnehagen). Kan også brukes på brødskiva. Du kan også lage en saus til wok med 2 ss mandelsmør, 1 ss sennep og litt vann.

Med din datter

Hva er det gøyeste du gjør sammen med din datter?

Det gøyeste vi gjør er å lekesloss eller at jeg kommer og “tar” henne. Da flirer vi godt begge to – jeg flirer fordi jeg ser innlevelsen hennes og hun flirer fordi hun blir redd på en morsom måte.

Hva er favorittmaten hennes?

Det endrer seg hele tiden. Akkurat nå er det pesto, Grøstad pølser/karbonade og hummus som gjelder. Det eneste som har vært fast favoritt er en 50/50 blanding av grøt av hel bokhvete og hirse til frokost.

Egentid

Hvor mye egentid har du og hva fyller du egentiden din med?

Det blir ikke mye. Jeg henter Frida så tidlig jeg kan i barnehagen og på kveldene blir det ofte ekstra jobbing. Det er vanskelig å skille mellom egentid og jobb, når jobben gir meg så mye. Jeg elsker å lese ernæringsforskning og det gir en skikkelig god følelse å hjelpe foreldre med å bli trygg på å lage barnematen selv. Hvis jeg skal koble helt av tar jeg en lang dusj, lakker negler og ser på en serie.

Får du presset trening inn i hverdagen? Hva trener du evt.?

Veldig lite. Jeg får til en økt med styrketrening i uka og så gjør jeg litt yoga og tøyningsøvelser hjemme innimellom.

Kjærestetid? Tips til date i heimen og andre steder?

Vi har en regel om at den siste timen før leggetid er kjærestetid, men vi er ikke 100% konsekvente. Når vi har kjærestetid hjemme blir det ofte mye fliring og god stemning om vi gjør yogaøvelser sammen. Bare det å snakke og legge vekk telefonen gjør også underverker.

Har du noen «guilty pleasures»?

Absolutt. Mørk sjokolade nesten hver dag. Mengder med smør. Fløte. Havremelk med isbiter. Gin & tonic på en hverdag.

Tips

Tips til gode blogger?

Dine vibber er en gammel skatt av en nettside jeg har lært mye om meg selv og andre fra.

For en mer nyansert forståelse av ernæring ville jeg lest paljabekk.

Vil også anbefale å lese artikler om ernæring skrevet av Marit Kolby Zinöcker som er høyskolelektor på Bjørknes.

Og selvsagt barebrabarnemat for foreldre som vil bli trygg på å lage barnematen selv.

Instagramprofil du ofte titter innom?

@linn_sprudlendesunn, @heleneragnhild og @lindastuhaug

Beste ”småbarnshack”:

Jeg har et lite tips for de minste: Lag babymat i isbitformer og frys ned i store porsjoner.

Les om andre småbarnsforeldre her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *