Småbarnsforeldre forteller

Silje Mariela

Foto: Hilde Brevig

Silje Mariela Wetsby er 35 år, mamma til Aron på 4 år, samboer, bor i Oslo og jobber som trener. Hun er forfatter av den rykende ferske boken Jentekoden – som er en bok om trening og kosthold for jenter (og damer). Det som er spesielt med boken er at tipsene endrer seg etter hvor du befinner deg i menstruasjonssyklusen. Her får du blant annet en smakebit av hva boken dreier seg om, hvorfor det er viktig at damer trener styrke, at litt er bedre enn ingenting, om middag med potetstappe fra pose og andre overkommelige tips fra en rå dame.

Hverdagsliv

Hvordan er en typisk morgen hos dere?
En typisk morgen er når mammaen sniker seg avgårde på Sats kl. 06.15 for å rekke å trene før resten av huset våkner. Morgenene hos oss er ganske rolige. Siden både jeg og samboeren jobber for oss selv, så har vi sjeldent stress med klokka. Arbeidsdagen starter normalt rundt 09.00, så innen da er frokost inntatt, gutten i barnehagen og vi er klare for en ny dag.

Hvordan er en typisk middagsuke for dere?
Oi. Den er aldri typisk. Eller, typisk hos oss er at vi alle tre spiser ulike ting, gjerne til ulike tider. Ofte blir det noe lettvint på ettermiddagen og så spiser vi middag sammen til kvelds. De gangene vi er samkjørte.

Hva gjør dere mellom henting i barnehagen/skole og legging?
Her går det i barnesvømming, TV, spill og  jobb på gymmet som Aron er med på noen ganger. Jeg jobber to ettermiddager i uken. Og hvis noen av jentene jeg trener tar med barna sine, så er Aron med meg.

Hvordan fordeler dere husarbeid? Har dere hjelp? 
Vi har hatt hjelp av og til, men syns at samarbeidet mellom meg og samboeren går veldig fint, så vi har ikke noe fast lengre nå. Han er en reser på å støvsuge og vaske og brette klær, mens jeg bidrar på et vis jeg også.

Med Aron

Hva er det gøyeste du gjør sammen med Aron?
Jeg elsker å ta med gutten ut å spise, da har vi det så utrolig koselig sammen. Og svømming er også veldig stas å få dele med han. Mye utvikling på kort tid, som er givende å ta del i.

Hvordan er en barnebursdag hos dere?
Til nå har vi kun hatt èn stor-bursdag, og da leide vi et hus sammen med et par andre. Funket veldig bra, så det blir vi nok å gjenta neste år.

Egentid
Hvor mye egentid har du og hva fyller du egentiden din med?
Morgenene er hellig for meg. Så her går det i meditasjon, lesing og trening. Ellers elsker jeg tiden på gymmet mitt med jentene som trener der. Så selv om vi er flere og jeg teknisk sett er på jobb, så er det påfyll de lux.

Jeg digger også lunsjer med venninner og venninnekvelder, og tid med kjæresten når lillegutt har lagt seg. Med mindre vi bare føler for å være i eget selskap hver for oss, noe som er greit det også. Det må man gi rom for i et forhold. Det er intenst med barn, og noen ganger trenger man å bare være alene.

Har du noen «guilty pleasures»?
Ultimate me-time når jeg er alene: popcorn, Sex & singelliv og stearinlys. Romantisk date med meg selv og NY-jentene.

Trening, Instagram, blogg og Jentekoden

Du er aktuell med den rykende ferske boken Jentekoden, fortell.
Kvinnekroppen fascinerer meg. Og spesielt med tanke på hvordan både motivasjon, energi, vekt, styrke og prestasjon endrer seg i takt med menstruasjonssyklusen. Etter mange år som trener for jenter, så merker man seg noen mønster og utfordringer som til stadighet går igjen hos dem man trener. Og etter å ha hatt både mine egne utfordringer med kropp i tillegg, så begynner man naturligvis å stille seg noen spørsmål.

Hvilke faktorer har man oversett, hvorfor går ting på skinner i noen uker for så å gå adundas? Og hva er det som gjør at du er sterk en uke og svakere den neste? Hvorfor går man plutselig opp noen kilo over natta når man har gjort alt etter boka? Det er mange frustrasjonsmomenter for å si det slik. Og som trener, men ikke minst som jente, så er det viktig å ha kunnskapen om hva som skjer med kroppen, og hvordan hormonene våre spiller inn på både trening, kosthold og hverdagen generelt.

Vi kvinner er 50% av verdens befolkning, så jeg føler det er på tide at vi begynner å forstå kroppen vår, og ikke konstant kjempe mot den. Slik ble Jentekoden til.

Det har vært en følelsesmessig prosess å skrive denne boken, men med fantastisk hjelp fra Frisk forlag så har den endelig blitt en realitet. Det er først nå jeg sånn smått begynner å lande litt etter lanseringen.

I boken din legger du opp til ulik type mat og trening ettersom hvor man er i menstruasjonssyklusen. Kort fortalt, hvordan virker hormoner inn på kvinners vekt, humør, motivasjon og energinivå?
Hehe, kort fortalt ja. Vel du kan si det sånn at vi har to hormoner som hovedsakelig styrer syklusen vår, østrogen og progesteron. Disse to har veldig ulik virkning fra hverandre og dermed påvirker de også oss i stor grad. Ikke bare med tanke på vekt og PMS, men energi, mentalt fokus, oppfattelse av oss selv, tanker og så videre. Så det at vi noen ganger føler oss som at vi er to forskjellige personer i en og samme person, er ikke så rart som det høres ut.

Østrogens virkninger gjør oss gjerne mer energiske, glade, mindre sulten og hjelper på styrke og treningsresultater, mens progesteron virker litt mer dempende. Det er mer kompliserte prosesser enn som så, men det er hovedessensen i korte trekk. Så mye handler om at vi må være klar over virkningene og hvordan vi best kan tilpasse oss disse. Både for å få kroppen vi ønsker oss, men også for å generelt få en mer harmonisk hverdag.

På Instagram legger du ut mye treningsvideoer under @siljemariela og siljemariela.no – hva motiverer deg til å gjøre det?

Fordi jeg elsker å spre det glade budskap til jenter om at de må trene styrke. Og ikke minst hvordan man skal gjøre det riktig. Det kan spare mange timers frustrasjon i form av trening som ikke gir avkastning. Ofte er det kun små triks som utgjør hele forskjellen fra manglende resultater til resultater. I tillegg er det en del myter som må knuses rundt både jenter, muskler, styrketrening og hvordan gå ned i vekt uten å ødelegge kroppen. Alt for mange tyner seg selv på lite mat og endeløse timer med kondisjonstrening. Så her må det mer opplysning til.

Hvorfor bør jenter/damer trene styrke?

  • Det styrker og former kroppen
  • Gir sterkere beinmasse
  • Øker forbrenningen i form av mer muskelmasse og strammer opp
  • Gjør deg også mentalt sterkere
  • Virker skadeforebyggende (hvis du gjør det riktig)
  • Gir avkastning raskt.

Hvordan får du presset trening inn i hverdagen? Hva trener du? 
Jeg trener hovedsakelig styrke, med innslag av intervaller fra tid til annen. Akkurat nå trener jeg stort sett tidlig på morgenen før guttungen våkner. 30 minutters styrke ca. 4 ganger i uken.  Og litt prowler på gymmet mitt med jentene som trener hos meg.

Har du tips til småbarnsforeldre som sliter med å få prioritert trening i hverdagen?
Mange vil ikke høre det, men det handler om prioritering. Og ikke minst be om den timen 2 ganger i uka. Spesielt hvis man vet at det gir en noe igjen. Lar det seg ikke gjøre med en time, så vit at 10 minutter er bra det også. Kjør to runder med 4 minutters tabatatrening hjemme, med strikk eller kroppsvektsøvelser. 3 dager i uken vil kunne gi masse tilbake. Det er bare tull at man må trene 2-3 timer av gangen for å få effekt.

Tips

Tips til gode serier? 
Breaking bad, Six feet under og *kremt* Sex og singelliv (yes, går visst aldri lei!)

Tips til gode bøker?
Desire Map av Danielle Laporte.
Year of yes med Shonda Rhimes. Det er dama som viser oss at det meste er mulig. Digger henne!

Instagramprofil du ofte titter innom?
@Becchambersfit – enkelt og greit for hun kan sakene sine når det kommer til trening og fordi hun er kul, annerledes og morsom. Et friskt pust i denne Insta-verdenen.

Liker også @antidiet_dietitian- hovedsaklig fordi hun er ærlig rundt dette med kosthold. Er man lei av å høre om alt som er “farlig” og skremselspropaganda i netflix-dokumentarer, så er hun er et godt motsvar.

Forslag til raske barnevennlige middager:
Potetstappe fra Nora og kjøttboller av karbonadedeig.

Din beste oppskrift:
Pitabrød, ferdigstekt kylling fra Stolte Hane, currymajones og ruccola. Miks sammen, legg inn i brøet og spis.

Har du noen tips til reisemål med barn? 
Vi har reist skremmende lite med Aron, men Legoland i danmark er en soleklar vinner så langt!

Sjekk ut boken til Silje Mariela her.

Les om andre småbarnsforeldre her.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *